Дейностите, продуктите и информацията, изложена в тази секция отразяват единствено гледната точка на автора и Европейската комисия не носи отговорност за използването по какъвто и да било начин на съдържащата се в тях информация.
Проектна идея и дейности: Проектът е насочен към гражданското образованието на нашите ученици. Те ще направят изследвания, свързани с пет социални теми в своята страна, ще представят и обсъдят резултатите със своите европейски връстници. По този начин ще развият знания, умения и нагласи, свързани с гражданското образование, които са значими както на местно ниво, така и на европейско ниво. Искаме да създадем в нашите ученици компетентности по гражданско образование.
Темите са разделени в следните области: политика, стереотипи, миграция, образование и семейни роли в периода от 1960 г. до сега.
Чрез разнообразни дейности и проучвания нашите ученици ще придобият следните компетентности:
- ефективно и конструктивно взаимодействие с другите;
- критично мислене;
- социална отговорност и компетенции;
- демократично мислене.
Чрез развиване на компетентностите, учениците ще усвоят:
1) Знания, които ще получат чрез изследване на основните социални промени от 1960 г. до сега.
2) Умения, които ще придобият при комуникацията си с местната общност, свързани с демократично мислене, равенство между хората, толерантност и солидарност към всички.
3) Нагласи, които ще развият чрез взаимодействие и дискусии по социални въпроси, свързани с темите.
Проект: "Research, Discuss, Grow: Becoming Citizens", по Програма „Еразъм+“, Ключова дейност 2: „Стратегически партньорства“, сектор „Училищно образование“, Проекти за „Партньорства за училищен обмен“, с регистрационен номер 2020-1-HR01-KA229-077823_4
Ръководител: Надка Доковска, директор на 25. ОУ "Д-р Петър Берон"
Координатор: Илияна Илиева, ръководител на направление ИКТ
Партньори: Румъния, Хърватскa
* * * * * * * * * *
Под ръководството на класните ръководители, учениците подготвиха и представиха чрез изложба намерените от тях стереотипи под формата на статии, рисунки, пословици. По този начин всички ученици в училище бяха информирани и запознати с тематиката на дейностите по проекта.
Г-жа Милена Стойнева, класен ръководител на 6.в клас, засне кратко видео, чрез което промотирахме изложбата и показахме отношението на децата към проектните дейности. Видео
* * * * * * * * * *
В час на класа учениците гледаха филма "Били Елиът", в който е пресъздаден един от стереотипите в света - "И мъжете могат да играят балет". Проведе се дискусия, чрез която всеки сподели впечатленията си от филма, изрази своето мнение и отношение към тематиката. Учениците написаха статии, чрез които показаха своето лично отношение към темата.
Проведе се анкета сред училищната общност, с цел проучване на стереотипите, които са общоприети за българското общество. Чрез нея изследвахме степента на приложимост на по-известните стереотипи, свързващи се с българите.
* * * * * * * * * *
Благодарим на всички родители, които изразиха личното си мнение, чрез предоставената им анкета, свързана със Стереотипи, които са известни за българите по проект "Research, Discuss, Grow: Becoming Citizens", №2020-1-HR01-KA229-077823_4.
Предоставяме ви обобщена информация от Анкетата:
- Българинът е известен със своята пестеливост, някои географски райони са пословични с това. Считате ли, че това е стереотип и на съвременния българин?
49% от анкетираните смятат, че този стереотип е верен, 51% изразяват мнение, че пестеливостта за българите е остарял стереотип, който не е приложим в днешно време.
- Чували сте израза, че българинът не е човек ако няма собствена къща и земя. Смятате ли, че тази привързаност към собствеността е актуален стереотип днес?
85% от анкетираните потвърждават верността на този стереотип. Според тях повечето българи искат да имат свой дом, не обичат да живеят под наем, особено на място, където искат да създава семейство.
- Българите са известни със своето гостоприемство - мит или актуален положителен стереотип е гостоприемството?
71% изказват мнение, че това е актуален стереотип, а 29% изразяват мнение, че е мит.
- Българинът не обича нестандартните, различните хора - съгласни ли сте с това изявление?
Исказаните мнения са различни. 38% потвърждават стереотипа, 21% го отричат, а други изразяват мнение, че характерът е определящ за поведението на българина към различните хора.
- Българите са индивидуалисти, не са екипни играчи, подчинени са на мисълта: "Важно е на мен да ми е добре, другите - да се оправят" - съгласни ли сте с това твърдение?
81% подкрепят това твърдение, а 19% напълно го отричат.
- "Съединението прави силата" (обратно на по-горния въпрос) - приложим стереотип ли е този израз за съвременния българин?
40% са съгласни с това. Те изразяват мнение, че хората са много по-силни, когато са заедно. 60% са на мнение, че този стереотип не е приложим в съвременното общество.
- Българинът е съчетание от качества като мошеничество, първичност, но и борбеност, пробивност и издържливост - характерните черти на образа на Алековия герой Бай Ганьо? Устойчив ли е този образ във времето според вас?
Масовото мнение, че този стереотип все още съществува.
- Как изглеждат българите в очите на другите народи? - посочете примери ако сте чували или участвали в такива разговори.
Изказани са мнения, че България е малко позната по света. Чужденците ни смятат за бедни, създават впечатления за нас най-вече от живеещите извън България роми, с български произход.
- Българите са пример за етническа търпимост – остарял стереотип ли е това твърдение?
Голям процент от анкетираните са на мнение, че това не е остарял стереотип. Дават примери с това, че имаме безпроблемно съжителство с много други етноси на нашата територия - роми, евреи, арменци, турци.
- Българинът е много трудолюбив – стереотип или самозаблуда е тази фраза?
Повечето от анкетираните са съгласни с това твърдение, но им е трудно да определят дали е стереотип или самозаблуда.
* * * * * * * * * *
През седмицата от 21.03.2022 до 25.03.2022 включително се финализира темата, свързана със Стереотипите. 25. ОУ „Д-р Петър Берон“ бе домакин на международна среща с ученици и учители от училищата партньори от Румъния и Хърватска. Седмицата премина динамично, изпълнена с много дейности, свързани със Стереотипите. Учениците участваха в семинари по няколко теми: „Стереотипите преди и сега“, „Стереотипите в моята страна“, „Стереотипите в киното“, „Детските стереотипи – един по-различен поглед“. Последната тема бе представена от г-жа Надка Доковска – директор на училището. Още с появяването си пред участниците в проекта тя разчупи стереотипите в представите за визията на директора и предизвика бурните овации на всички, а после от първия до последния момент владееше аудиторията както с интересната си презентация, така и с начина на нейното поднасяне.
По време на мобилността се проведоха и много практически дейности като създаване на постери, моделиране на скулптури и изработване на тениски чрез текстилни материали. Благодарим на нашите ученици, участници в проекта, които представиха достойно и нашето училище, и страната ни!
Особено вълнуващ бе последният ден на международната среща, когато специален гост лектор беше д-р Ваня Кастрева, Началник РУО – София-град. Изключително сърдечно тя поздрави участниците в проекта, след което представи своята гледна точка по темата „Стереотипите в образованието“. Всички присъстващи бяха силно впечатлени от нейното изложение, чийто акцент бе идеята, че стереотипите се създават и рушат от хората, едни са позитивни, други – не, но най-важното е, че всички заедно можем да направим света и в частност образованието по-добри.
Може за някои да прозвучи нескромно, но ние бяхме особено удовлетворени от оценката на д-р Кастрева за работата на директора на училището и на педагогическия екип. Тя определи г-жа Доковска като един лидерите сред столичните директори, като наблегна на нейния забележителен професионализъм, креативност и изключителните ѝ грижи за развитието както на учениците, така и на учителите. Това е едно заслужено признание за усилията на всички нас – учители, ученици и родителите, които винаги са ни подкрепяли, винаги са били наши съмишленици и партньори.
Накрая д-р Ваня Кастрева раздаде сертификатите на участниците в проекта, връчи им подаръци и пожела на всички нови европейски партньорства и срещи.
Не можем да бъдем недоволни от постигнатото! Въпреки обстановката, свързана с Ковид19, дейностите не само по този проект, но и по всички европейски проекти, в които участваме, се реализират успешно и в срок.
* * * * * * * * * *
Учениците направиха проучване за съществуващите женски организации в България от 1960 г. до сега и се запознаха със законовите промени в статуса на жените в страната ни. Въз основа на потърсена и намерена от тях информация, се създадоха презентации и въпросник, чрез който се проведе анкетно проучване сред нашите партньори. По този начин бе извършена проверка на получените знания за българските асоциации и правата на жените сред учениците от Румъния и Хърватска.
* * * * * * * * * *
В периода 17 - 21.10.2022 г. в рамките на проект „Research, Discuss, Grow: Becoming Citizens“, №2020-1-HR01-KA229-077823_4, в който 25. ОУ "Д-р П.Берон" участва, група ученици от 7а и 7б клас посетиха няколко града в Румъния, обмениха идеи, запознаха се с нови приятели, видяха съкровени за всеки българин, свързани с възрожденската ни история места.
Първият ден започна с церемония по посрещането в хореографското училище в с. Роману, община Браила. Всички участници представиха страната си, като нашите представители изпълниха народни танци и песен, по-късно - и - театрална пиеса, свързана с историята на образованието през годините до наши дни. Разгледаха училището, подредиха и представиха трапеза с традиционни храни, десерти и напитки.
Денят продължи с разходка край р. Дунав и посещение в Музея на лодката и флората и фауната по делтата на реката. Учениците от България и Хърватия играха игри за опознаване и създаване на нови приятелства.
На следващия ден в училището в с. Роману учениците имаха спортни занимания със сен сей. Кристиян Андреев от 7б клас демонстрира уменията си по Таекуондо, децата играха футбол и спортуваха на открито. По-късно участниците от всички страни показаха игри от детството на техните баби и дядовци, а следобедът беше посветен на игра, проведена в град Браила, като учениците бяха разделени на отбори и задачата беше да открият значими сгради и паметници, опознвайки по този начин и града.
Третият ден от посещението беше посветен на уроци в училището и игри по екипи - подреждане на пъзели, 3Д модели и карти. Състоя се церемония за връчване на сертификати за участие. С много вълнение децата поднесоха цветя на паметника на Христо Ботев в гр. Браила. Посетиха българската църква и мястото, където е поставено началото на БАН, както и българския квартал.
През последните два дни групата разгледа ботаническата градина в гр. Галац, пристанището, острова с дивите коне и граничната точка между Румъния, Украйна и Молдова, близо до делтата на река Дунав. В Букурещ, интерес предизвика посещението в Музея за експериментална наука, където можеше да се види и изпробва действието на законите на физиката. От обиколката на столицата с образователна цел децата научиха за историята на забележителни места, сгради, улици, както и интересни факти за културното и историческото наследство на Румъния.
* * * * * * * * * *
RESEARCH, DISCUSS, GROW: BECOMING CITIZENS –
Една българска роза в сърцето на Загреб
От 7.11.2022 г. до 11.11.2022 се проведе последната мобилност в рамките на проекта „Research, Discuss, Grow: Becoming Citizens“, №2020-1-HR01-KA229-077823_4, в която участие взеха ученици от 7в и 7г клас.
В първия ден от посещението на участниците от 25 ОУ "Д-р П.Берон" в Основно училище "Одра", гр. Загреб, Хърватия, се състоя официално посрещане, по време на което домакините и гостите от Румъния и България демонстрираха традиционни обичаи. Народните носии, завладяващият народен танц и изпълнението на вечната българска песен "Една българска роза" грабнаха аудиторията. В допълнение към тях, представителите на 25 ОУ представиха видео за българските народин празници и обичаи и как в училище ги отбелязваме.
Всеки участник получи роля в рамките на кратки сценки, илюстриращи различни ситуации на отношения в семейството и разбиране на ролите в семейството, които бяха представени в последния ден от посещението.
На следващия ден учениците представиха българския народен танц и песен пред искрената и силно емоционална публика в Дома за стари хора "Св. Фране" - Одра и помогнаха при засаждането на цветя и храсти в градината на дома.
Следобедът бе посветен на спортни игри и упражнения на ролите - неповторима възможност за седмокласниците да обменят впечатления и да завържат приятелства с децата от Хърватия и Румъния.
На третия ден от мобилността учениците се запознаха с историята и традициите на столицата на Хърватия - град Загреб. Красивите сгради, паметници, катедрала, тесните улици и безбрежието на река Сава ще останат в спомените на децата. Заедно с учстниците от Румъния и Хърватия, те проведоха интервюта със случайни минувачи относно разбирането им за разпределението на функциите в едно семейство. Резултатите от проведените анкети бяха обобщени в последния ден от проекта.
Незабравим ще остане този ден и с организираното детско парти, с многото емоции и нови приятелства!
Посещението на следващия ден на замъка Велики Табор в Хърватско Загоре даде възможност на участниците да се докоснат до средновековната култура на Хърватия, да усетят мистичното присъствие на легендата за Вероника Десиничка и да упражнят уменията си по стрелба с лък.
На заключителната церемония в последния ден от посещението в Загреб, освен прекрасно изпълнените роли и изготвени анкети, участниците направиха постери със своите спомени и впечатения от пребиваването си в Хърватия.
Учениците от 7в и 7г клас споделиха в кратки текстове, оформени със снимки във видео, благодарността си за гостоприемството на домакините, емоционалните си впечатления от страната и хората, както и всичко онова, което научиха по време на проекта!
Видеоклип: https://youtu.be/BJSr0Uyih34