-
-

Дейностите, продуктите и информацията, изложена в тази секция отразяват единствено гледната точка на автора и Европейската комисия не носи отговорност за използването по какъвто и да било начин на съдържащата се в тях информация.

Проектна идея: Всеки би искал да живее в естествена, чиста среда, да диша качествен въздух, да предава природното наследство от поколение на поколение в защитена природа. С течение на дните нашият свят губи природните си ресурси. Ние сме изненадавни от климатичните промени. Нашата околна среда се замърсява, не знаем докога разполагаме с енергийни и водни ресурси за човешка употреба и консумация.

Благодарение на този проект нашите ученици ще бъдат наясно с екологичните проблеми и ще учат с желание за вариантите за защита на природните ресурси. Интернационална е необходимостта от пестене на енергия, минимално консумиране, рециклиране с цел намаляване на проблемите ни в обществото като отговорни граждани, които приемат за свой дълг да защитават своето материално културно наследство. Докато извършваме дейности по проекта, ще покажем проблемите на околната среда, ползата от рециклирането и спестяването на енергия. Планираме да подготвим среда, в която нашите ученици ще бъдат активно ангажирани с дейности.

Цели на проекта:

  • Да създадем екологично съзнание у хората;
  • Да намалим замърсяването на околната среда в собствената си държава, започвайки от собственото си училище;
  • Да насърчим на рециклирането, повторното използване или даряването на отпадъци;
  • Да осигурим културно взаимодействие, докато извършваме работата си, с нашите партньори по проекта;
  • Да можем да предприемаме мерки за запазване на биоразнообразието;
  • Да подобрим нашите социални и комуникационни умения чрез използване на общ език;
  • Да се намерят методологии, свързани с екологични проблеми в образователния процес.

Планирани проектни дейности:

- Изготвяне на Twinspace, уебсайт, образователна платформа за електронно обучение, където всички партньори са включени във всички дейности, за да направим нашият проект по-ефективен и широко разпространен.

- Споделяне на информация в различни цифрови медии като youtube и google drive. Така ще достигнем до по-широка публика на различни платформи.

- Организиране на събития за разпространение на резултатите от проекта на местно ниво. За да достигнем до по-широка публика, ще използваме социалните медии.

- Създаване на бюлетин, предоставяне на информация на местно радио и вестници.

- Споделяне на резултатите от проекта. Ще организираме интервюта с местния образователен орган, за да оценим тези резултати.

 

Проект:Green Solutions In Our Hands For Better Nature“ по програма „Еразъм+“, Ключова дейност 2 „Сътрудничество между организации и институции“, сектор „Училищно образование“ с регистрационен номер 2022-2-BG01-KA210-SCH-000097761

Ръководител: Надка Доковска, директор на 25. ОУ „Д-р Петър Берон“

Координатор: Анна Иванова, сътрудник по управление на европейски проекти и програми

Партньори: Литва, Турция

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * 

Училището обявява конкурс за създаване на лого на проекта. Всички, които желаят да участват и да представят своите идеи нека да предадат своите предложения на г-жа Катя Тенекеджиева, учител по изобразително изкуство, в срок до 27.09.2023 г. (участниците от начален етап да предават на съответния класен ръководител).
Компетентно жури ще номинира най-добрите творби. Отличените десет проекта на лога ще бъдат качени в сайта на училището и на Facebook страницата ни, откъдето ще можете дадете своя глас за най-добро лого. 
Победителят в конкурса ще се състезава с другите отличени лога на партньорските организации.
Надяваме се България да спечели конкурса за официално лого на проект „Green Solutions In Our Hands For Better Nature“, което ще фигура навсякъде при популяризирането на дейности, свързани с тематиката.

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

На 26 септември отбелязваме Европейския ден на езиците. В света съществуват между 6000 и 7000 езика като в Европа има около 225 местни такива и българският е един от тях. Повече от половината население на земята е двуезично или многоезично.

В нашето училище ценим високо както отличното владеене на български език, така и това на чужд език. Доказателство за това са високите резултати на нашите ученици в различни състезания.

Като част от дейностите по проект „Green Solutions In Our Hands For Better Nature“ по програма „Еразъм+“, №2022-2-BG01-KA210-SCH-000097761, Европейския ден на езиците отбелязаха учениците от 1.г клас с класен ръководител г-жа Зорница Славкова като изработиха знамена на държавите членки на Европейския съюз. Учениците от 5.в и 5.г клас под ръководството на г-жа Анна Иванова научиха много интересни факти и нови думи, играха игри, казваха скоропоговорки и се увериха, че в днешно време, колкото повече езици знаем, толкова по-добре опознаваме света и хората около нас, дори и само седейки в уютния си дом с книга в ръка.

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

На 4 октомври отбелязваме Световния ден за защита на животните, дейност свързана с участието ни по проект „Green Solutions In Our Hands For Better Nature“ по програма „Еразъм+“, №2022-2-BG01-KA210-SCH-000097761.

 Вдъхновени от събитието, учениците от прогимназиален етап и техните класни ръководители организираха един специален ден ,,На животните с любов“. Всички приятели, почитатели и притежатели на домашни любимци се включиха в представянето. Под ръководството на г – жа Филипова, децата споделиха с неповторима емоция истории от съжителството си с домашните любимци.

Този ден е повод да споделим своята обич и уважение към животните като направим нещо специално, с което да почетем тяхната важност в живота ни!

Идеята за създаването на Световен ден на животните е на Хайнрих Цимерман, немски писател и издател на списанието "Mensch und Hund"/"Човек и куче". Той организира първия Световен ден на животните на 24-ти март 1925 г. в Берлин и променя датата на 4-ти октомври през 1929 г.

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Приключи конкурса за избор на лого по проект „Green Solutions In Our Hands For Better Nature“, №2022-2-BG01-KA210-SCH-000097761.

Надпреварата при гласуването беше много динамична. Както във всяко състезание, победителят с най-много гласове е един. Нашето лого беше предложено за гласуване на международно ниво.

Партньорите по проекта взехме следното решение: Всяка държава дава своя глас за лого на друг партньор. Нямаме право да гласуваме за логото направено от България. Броят на гласовете трябва да бъде 25.

За лого-победител ще се гласува от учениците, които ще бъдат избрани на случаен принцип.

Да си пожелаем успех България да спечели.

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Уважаеми родители и ученици,

С гордост можем да се похвалим, че проекта за лого на нашето училище спечели първо място при гласуването между партньорите по проект „Green Solutions In Our Hands For Better Nature“, №2022-2-BG01-KA210-SCH-000097761.

Всеки партньор имаше право да даде гласа си за лого, изработено от другите две държави. От Литва гласуваха 25 представители, от Турция бяха 27. От България гласуваха 25 ученика, избрани на случаен принцип. Резултатите са:

За логото на България – 36 гласа

За логото на Литва – 26 гласа

За логото на Турция – 15 гласа

25. ОУ спечели убедително.

Горди сме с постижението си. От сега нататък логото изработено от нас ще фигурира във всички официални документи на проекта.

В момента има анкета, която трябва да бъде попълнена от ученици. С тази анкета ние бихме искали да проучим нагласите им по въпроси, свързани с дейностите по проекта.

Моля да съдействате при попълването на анкетата от децата ви.

За ученици: https://forms.gle/pzvjG24D4Cp89y5g6

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

8ми ноември е Европейски ден за здравословно готвене и хранене. Отбелязва се за първи път през 2007 г., първоначално в 14 страни членки на Европейския съюз. През последните години Европейската комисия отбелязва този ден с все по-решителни мерки и действия срещу нездравословното хранене, което е една от сериозните причини за много болести и проблеми със здравето.

Във връзка с проект „Green Solutions In Our Hands For Better Nature“ по програма „Еразъм+“, № 2022-2-BG01-KA210-SCH-000097761 ние също отбелязахме този ден.

Децата от 1б клас ентусиазирано представиха различни плодове и зеленчуци и разказаха за техния произход и ползата от тях.

С учениците от ЦДО при 2а клас се проведе беседа за нездравословното хранене, като една от сериозните причини за много болести и проблеми със здравето. Децата обобщиха и затвърдиха знанията си за вредното влияние на газираните напитки върху детския организъм, а като истински експериментатори проведоха "лабораторни опити" с популярна марка газирана напитка.

Учениците от III „г“ клас отбелязаха деня също с кратка беседа, от която научиха, че здравословното хранене е балансираното, по отношение приема на храни от различните хранителни групи. След това децата бяха разделени на отбори. Всеки от тях получи задача да раздели на полезни и вредни за тяхното здраве изображения на храни. И двата отбора се справиха блестящо с така поставеното условие. Втората игра, в която се включиха с огромен интерес, беше да съставят свое собствено здравословно меню чрез илюстрации, като включат продукти от различните хранителни групи в своята чиния. Малките ученици разбраха важната роля на ежедневния прием на вода, което е част от всеки здравословен режим и в изготвеното меню трябваше да покажат и количеството вода, което консумират всеки ден.

Следобед с г-жа Михайлова децата оцветяваха и говориха по тема "Плодовете и зеленчуците – полезната храна". Особен интерес и коментари предизвика пирамидата на храненето и полезността на храните според нея.

След това изгледаха и анализираха няколко образователни, познавателни и занимателни урока, свързани със здравето и здравословното хранене и начин на живот.

А ученикът Никола Дамов презентира кратък текст на тема "Нашето здраве".

В много от класовете в начален етап децата отбелязаха деня като нарисуваха своите любими здравословни храни.

Работата по темата беше изпълнена с вълнение, усмивки, въпроси, разсъждения и удовлетвореност от направеното и разбраното.

И както приляга на по-големите, в класовете от прогимназия се отдадоха на готвенето. Приготвиха сандвичи с диетични продукти и различни салати, имаше както кюфтета от картофи и тиквички така и от спанак, други хапнаха карфиол със сладки картофи и булгур със зеленчуци. За десерт имаше брауни с банани. А Виктория Пенчева от 6в клас сподели във видео своята рецепта за десерт, с която показа, че освен вкусни, сладките неща могат да бъдат и здравословни!

Въодушевени от заниманията учениците осъзнаха, че в резултат на здравословното и балансирано хранене всички растат и се развиват, стават силни и умни и се борят с всякакви болести.

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Международен ден на толерантността

Толерантност означава уважение, приемане и разбиране на богатото многообразие от култури в нашия свят, на всички форми на самоизява и способите за проява на човешката индивидуалност.

За да има толерантност – трябва да има знания, откритост, общуване и свободата на мисълта, съвестта и убежденията.

На 16 ноември учениците от 1.г, 2.а и 2.г клас отбелязаха международния ден на толерантността. За толерантност, търпение, доброта и разбиране говорим ежедневно в нашето голямо класно семейство и темата е позната за учениците. Затова децата с въодушевление се включиха в подготовката за честването на този ден.

Предложението да приложат изобразителните си умения дойде от самите ученици, които оцветиха символите на толерантността и множество усмихнати дечица, хванати за ръце изпъстриха класните стаи.

Децата от 2.г клас подготвиха своя персонална четирилистна детелина с изписани правила на толерантността. Всички се включиха активно и емоционално в беседата върху 10-те златни правила и единодушно решиха един от принципите на толерантността „Един за всички, всички за един!“ да се превърне в девиз на класа.

В отбелязване на международния ден се включиха учениците от 3.г клас. Те разбраха какво е толерантност чрез метода  „мозъчна атака“. Дадоха своите бързи отговори с какво свързват това понятие. Техните разбирания за толерантността бяха обобщени и допълнени с кратка презентация по темата. Работата им продължи със задача да очертаят и изрежат  ръчичките си от цветна хартия. В тях сами написаха какво означава за всеки един от тях да бъде  толерантен към различните. Поставиха ги на дъската около огромното сърце на 3.г клас, специално нарисувано за повода.

Дейностите са по проект „Green Solutions In Our Hands For Better Nature“, №2022-2-BG01-KA210-SCH-000097761.

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

За първи път през 2014 г. Организацията на обединените нации определя и официално отбелязва 5 декември като Световен ден на почвата. Основна цел е да се обезпечи опазването на почвите от ерозия, намаляване на почвеното органично вещество, замърсяване, свлачища и да се осигури устойчиво ползване, запазване за бъдещите поколения и при необходимост възстановяване на земите и функциите на почвите.

Тази година във връзка с проект „Green Solutions In Our Hands For Better Nature“, №2022-2-BG01-KA210-SCH-000097761 и ние направихме това съвместно с нашите партньори от Литва и Турция.

Участници от нашето училище бяха ученици от петите класове. Те бяха разпределени в три смесени отбора. Всеки отбор трябваше да изгледа видео, което ги запозна със слоевете на почвата и да попълни работен лист. Всички се справиха отлично. Последва дискусия с различни въпроси за всеки отбор. Първият отбор трябваше да реши защо почвата е важна за земята, вторият – какво е почвеното разнообразие, а третият – какво е съкровището под краката ни. Накрая децата споделиха мнението си със своите съотборници от другите държави в платформата създадена специално за целта от партньорите ни от Литва. Както подобава на съвместната работа, беше създаден и общ продукт. Първият екип изготви плакат, вторият – брошура, а третият – игра.

С това поставихме началото на съвместната ни онлайн работа и се уверихме, че ученето може да е не само полезно, но и забавно!

 

Линк към играта:

https://www.canva.com/design/DAF1vXZEbNA/u0Y8Qdf7yDKC5S7SKKzGMg/edit?utm_content=DAF1vXZEbNA&utm_campaign=designshare&utm_medium=link2&utm_source=sharebutton

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Като част от дейностите по проект „Green Solutions in Our Hands for Better Nature“ 2022-2-BG01-KA210-SCH-000097761 под различна форма нашите ученици набелязаха проблеми на околната среда и предложиха решения.

Учениците от 2а клас под ръководството на г-жа Ваня Стойкова направиха „Смешни чудовища“, които се хранят с боклук, а следобед под ръководството на г-жа Ирена Артъкова се запознаха с историята на възникването на Червената книга, животните и растенията, които са вписани в нея и изготвиха постер, който представя значението ѝ за съхраняването на природата.

Учениците от 3г клас ЦДО с учител г-жа Ива Михайлова се запознаха в рамките на 5 дни с понятието "околна среда". Разбраха кои са основните ѝ проблеми и предложиха начини за преодоляването им. Децата изготвиха постери и работиха в екипи по теми: "Как да спрем замърсяването на водата и на въздуха?", "Отпадъците и замърсяването на природата", "Чисти селища – чиста околна среда", "Изсичане на горите". Особено вълнуващо беше изказаното от Добромир мнение, което можете да видите, като последвате линка по-долу. И докато някои писаха и работиха, другите четоха стихотворения за красивата природа на родината ни и за опазването на природата ни.

В същото време учениците от 5в клас с класен ръководител г-жа Тенекеджиева и 5г клас с класен ръководител г-жа Андреева с огромен ентусиазъм изготвиха постери представяйки по атрактивен начин проблемите на околната среда и визията си за по-чиста природа.

И както гласи името на този проект, решението е в наши ръце, нека се погрижим бъдещето ни да е по-зелено.

Линк: https://youtu.be/1LegEk53DN8

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

На 6 февруари 2024 г., учениците от четвъртите класове заедно с г-жа Илияна Илиева и г-жа Светлана Андреева отбелязаха Международния ден за безопасен интернет, който се провежда за 21-а поредна година.

Чрез беседа и видео материал децата се запознаха с опасностите, в които могат да попаднат в дигиталната среда. Проведе се дискусия, в която четвъртокласниците споделиха за ситуации, в които са се отзовавали. Водени от мисията и желанието си да се защитят децата в дигиталното пространство, г-жа Илиева и г-жа Андреева запознаха всички с рисковете в Мрежата и дадоха насоки за безопасно сърфиране.

Отбелязването на Международния ден за безопасен интернет е част от дейностите по проект „Green Solutions In Our Hands For Better Nature“, №2022-2-BG01-KA210-SCH-000097761.

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * 

В периода 04.03.2024 г. – 08.03.2024 г. се проведе първата мобилност по проект „Green Solutions In Our Hands For Better Nature“, №2022-2-BG01-KA210-SCH-000097761 в гр. Телшяй, Литва.

В мобилността участваха Катерина Пастухова, Лилия Димова и Надя Петрова от 5.в клас, г-жа Анна Иванова и г-жа Цветелина Филипова.

Дейности, в които всички взеха участие:

  • Запознаване с традиции и празници на Литва;
  • Посещение на музея на мечките;
  • Разглеждане на гр. Клайпеда, морско пристанище. Пътувайки с ферибот отидоха до морския музей – аквариум. Посетиха музея на кехлибара в гр. Паланга.
  • Посетиха STEAM център в гр. Телшяй. Там говориха за видовете замърсяване на водата, а след това пречистваха вода от петрол по няколко различни начина, за да разберат кой от тях е най-ефективен;
  • Програмираха роботи beebots;
  • Запознаха се с кмета на града, който сподели любопитни факти свързани с града и с това, как те се опитват да го направят по-зелен, по-чист и по-привлекателен за живеене.

 

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * 

Световният ден на водата, който се отбелязва всяка година на 22 март, обединява десетки хиляди хора по света да повишат своята осведоменост и да насочат вниманието си към предприемане на действия за справяне с кризи с водата и канализацията. Инициативата се координира от механизма на ООН за достъп до вода (UN-Water).

Темата на международната кампания през 2024 г. е „Вода за мир“

Във връзка с проект „Green Solutions In Our Hands For Better Nature“ №2022-2-BG01-KA210-SCH-000097761 ние също отбелязахме този ден.

Учениците от 1.г клас с класен ръководител г-жа Зорница Славкова изготвиха постери, както и децата от ЦДО при 1в клас с ръководител г-жа Десислава Георгиева.

С отгатване на гатанки за водата, с четене на приказки за нейната важност, учениците от ЦДО при 2а клас с ръководител г-жа Ирена Артъкова отбелязаха Световния ден на водата. С въодушевлението на малки изследователи те участваха в експеримент: "Как растенията пият вода". Разбира се, чрез корените си. Ами, ако растението бъде отрязано?!? В процесът на експеримента, децата установиха, че растенията пият вода чрез процеса наречен – осмоза.

В 3 а клас се проведе час посветен на световния ден на водата.

Тя е жизнено необходима за човека, растенията, животните и затова ние трябва да познаваме начините за опазването и пречистването и.

Магдалена Инджова и Нелиа Миленкова бяха направили презентация за проблемите с недостига на водата в световен план и как да намалим консумацията й.

Мариана Русева, София Петрова, Борис Тодоров и Кирил Зайков се представиха със свои проекти, с които изразиха загрижеността си към намаляването на питейната вода, нейното замърсяване и личната отговорност на всеки за това.

Учениците от 5 клас също се включиха активно под ръководството на г-жа Тенекеджиева, като направиха изложба от рисунки на тема „Световен ден на водата“.

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * *  * * * * * * *

22 АПРИЛ – МЕЖДУНАРОДЕН ДЕН НА ЗЕМЯТА

Официално отбелязване на 22 април като ДЕН НА ЗЕМЯТА става за пръв път през 1990 г., когато инициативен комитет под председателството на Денис Хейс (САЩ) започва активна акция за защита на природата. Още същата година Денят на Земята се чества от повече от 200 милиона хора в 141 страни. 

Във връзка с проект „Green Solutions In Our Hands For Better Nature“ №2022-2-BG01-KA210-SCH-000097761 ние също отбелязахме този ден.

Учениците от 1.в клас направиха свое лично послание към целия свят за една по-зелена планета.

„Деца с големи сърца“ от 3.г клас в ЦДО изработиха с любов и ентусиазъм 13 постера, свързани с конкретно послание и проблем.

Учениците от 4.в клас и петите класове изработиха плакати.

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * 

Международният ден на здравето на растенията се отбелязва на 12 май. Това е глобално събитие, което подчертава жизненоважната роля на растенията. Този ден е за разбирането как поддържането на растенията здрави може да ни помогне да се справим с глада, бедността и екологичните проблеми, като същевременно стимулираме икономическия растеж.

За този ден седмокласниците подготвиха информация, която споделиха със своите съученици в часа по биология и здравно образование. Повишаването на осведомеността и предприемането на действия за здравето на растенията може да подпомогне устойчивото производство на храни, да защити околната среда и да осигури икономическо развитие. Международният ден на здравето на растенията ни приканва всички да допринесем за поддържането на растенията здрави в полза на настоящите и бъдещите поколения.

След часовете учениците засадиха чери домати.

Дейностите са по проект „Green Solutions In Our Hands For Better Nature“, №2022-2-BG01-KA210-SCH-000097761.

**************************************************

Децата с големи сърца от 3.г клас в ЦДО, под ръководството на г-жа Ивелина Михайлова отбелязаха 22-ри май – Международния ден на биологичното разнообразие, част от дейностите по проект „Green Solutions In Our Hands For Better Nature“, №2022-2-BG01-KA210-SCH-000097761. Учениците се запознаха с понятието "биоразнообразие". Изгледаха няколко видеоматериала във връзка с това, изслушаха беседи, свързани с екосистемите на видовете организми, застрашените и изчезващите видове в България, Червената книга и Натура 2000.

Учениците изработиха 21 постера по темата, активно подкрепяни от г-жа Михайлова. Чрез тях те разясняват защо е важно биоразнообразието, как да го опазим и да преодолеем намаляването му.

Интересно за учениците бе да узнаят, че България е на първо място по биоразнообразие в Европа и сред първите пет по защитени територии. Запомниха, че най-големият проблем за биоразнообразието в световен мащаб е дейността на човека спрямо природата.

Децата от 1.г клас в ЦДО заедно с г-жа Росица Атанасова отбелязаха и представиха по свой нетрадиционен начин Международния ден на биологичното разнообразие.

Да пазим природата чиста, да се научим да живеем в хармония с нея, означава да съхраним биоразнообразието - храна, здраве, пълноценен живот и вдъхновение за всички нас!

***************************************************

Световният ден на околната среда, отбелязван на 5 юни е сред най-значимите международни дни за действия, насочени към опазване на околната среда. Денят на околната среда се координира от Програмата на ООН за околната среда (UNEP) и се провежда ежегодно от 1974 г. насам, като се е превърнал в най-голямата глобална платформа за популяризиране на действия свързани с опазването на околната среда и с милиони хора от цял ​​свят, ангажирани да защитят планетата.

Следвайки плана за действие по проект „Green Solutions In Our Hands For Better Nature“, №2022-2-BG01-KA210-SCH-000097761 учениците в начален етап проведоха информационни беседи и направиха постери по темата.

Активно участие взеха учениците от 1.г клас с ръководител г-жа Зорница Славкова; 3.в клас с ръководител г-жа Стефка Алипиева и 4.в клас с ръководител г-жа Мария Аббас.

***************************************************

Всяка година на 8 юни се отбелязва Световният ден на океана. Той има за цел да информира обществото за всекидневните проблеми с опазването на океаните и как всеки един от нас може малко да помогне.

Учениците от 1.г заедно с г-жа Зорница Славкова се запознаха със Световния океан и направиха делфин от пластмасови капачки.

Децата от 4.в клас под ръководството на г-жа Мария Аббас нарисуваха представите си за морското дъно.

Дейностите са по проект „Green Solutions In Our Hands For Better Nature“, №2022-2-BG01-KA210-SCH-000097761.

**************************************************

Във връзка с проект „Green Solutions In Our Hands For Better Nature“ №2022-2-BG01-KA210-SCH-000097761 учениците от 3.г клас в ЦДО се запознаха с вятъра, слушайки "Танцът на вятъра" от Едвард Грик и гледайки видеоклип, направен по тази чудесна музика. Завършилите третокласници не само нарисуваха рисунки по музиката, но и откриха факта, че вятъра има посока и скорост, той може да движи по интересен начин облаците, да бъде тих, умерен до силен и бурен, образува тайфуни, бури и урагани, но вятъра може и да гали нежно кожата ни като бриз...

Най-важното е, че учениците разбраха как се образува вятъра. Той се появява чрез движението на въздуха. Запознаха се с понятието „атмосфера“, която е въдушната обвивка на Земята, изградена от различни газове.

Има различни видове ветрове, написа Начо, а имено: планински, долинен, степен, пустинен и много други. Ветровете могат да бъдат полезни за корабите с платна, за добив на енергия, за  добив на брашно в миналото чрез вятърните мелници.

Децата работиха с интерес и непринудено по темата, раздавайки усмивки на Вятърко в танц с него.

Учениците от 1.г клас заедно с г-жа Зорница Славкова гледаха презентация, от която научиха, че Денят на вятъра започва да се отбелязва през 2007-ма година първо в Европа, а от 2009 г. в цял свят. Разбраха, че много страни използват вятърни електроцентрали, за да няма замърсяване. Споделиха за местата, където са виждали вятърни електроцентрали в България.

В часовете по изобразителното изкуство под ръководството на г-жа Катя Тенекеджиева учениците от 5.в клас нарисуваха вятъра, използвайки своето въображение.

**************************************************

17 юни е Световният ден за борба с опустиняването и засушаването, обявен за такъв на 30 януари 1995 г. от Общото събрание на ООН.

Опустиняването или загубата на биологичната продуктивност е едно от най-сериозните предизвикателства пред човечеството. Проблемът е глобален и засяга 1/5 от населението на Света в над 100 държави.

Международната общност отбелязва този ден, за да напомни на хората, че планетата ни се превръща в пустиня. Има спешна необходимост от спиране на процеса на опустиняване и поставяне на въпроса със сушата в центъра на вниманието.
Опустиняването или загубата на биологичната продуктивност на почвата е едно от най-сериозните предизвикателства пред човечеството. 

Изменението на климата е най-голямото предизвикателство пред човечеството в момента. То води до изменения във всички екосистеми и това трябва да ни подскаже, че решението все още е в наши ръце.

Следвайки плана за действие по проект „Green Solutions In Our Hands For Better Nature“, №2022-2-BG01-KA210-SCH-000097761 част от учениците от 4.б клас заедно с г-жа Мария Аббас направиха 2D пана, отразявайки отношението на децата към проблема. Останалите представиха своите виждания за опустиняването в картини.

Вълнуващи моменти преживяха децата от 4.б клас заедно с г-жа Цветанка Бозаджиева. Те проведоха един нетрадиционен урок, посветен на проблема с последствията от засушаването като един от най-тежките ефекти от глобалното затопляне и климатичните промени, засягащ пряко бъдещето на планетата в световен мащаб. Изгледаха образователно филмче по темата с преводач Александър Димитров.

      Учениците фокусираха своето внимание върху видовете опустиняване: метеорологично, селскостопанско, хидрологично и социоикономическо. Децата спираха филма, коментираха проблемите, правеха изводи и разсъждаваха за последствията от превръщането на планетата в пустиня.

      Всички стигнаха до извода, че изменението на климата е огромно предизвикателство пред човечеството в момента. Той води до изменение във всички екосистеми, в които основен фактор на проблеми е човекът, в чиито ръце е и позитивната промяна.

      Вдъхновени от идеята да дадат своя принос за по-зелено училище децата засадиха нови цветя за настроение в класната стая и смениха пръстта на вече наличните. Чрез тази своя инициатива, те заявиха своята гражданска позиция и отговорност към проблема. Така символично засвидетелстваха, че могат да бъда творци в един микрокосмос, а след време да влияят върху процесите, водещи до правилните решения с оглед забавяне на климатичните изменения.

Линк към видеото: https://www.youtube.com/watch?v=O5a6yHSI0L0

Учениците от 2.в и 2.г клас, посещаващи лятна занималня, рисуваха, апликираха, моделираха красиви рисунки и пана,. Коментираха вредата от замърсяването на околната среда и казаха "НЕ на опустяването и изсушаването на нашата  планета! За чиста и красива Земя!"