-
-

Дейностите, продуктите и информацията, изложена в тази секция отразяват единствено гледната точка на автора и Европейската комисия не носи отговорност за използването по какъвто и да било начин на съдържащата се в тях информация.

Проектна идея: Всеки би искал да живее в естествена, чиста среда, да диша качествен въздух, да предава природното наследство от поколение на поколение в защитена природа. С течение на дните нашият свят губи природните си ресурси. Ние сме изненадавни от климатичните промени. Нашата околна среда се замърсява, не знаем докога разполагаме с енергийни и водни ресурси за човешка употреба и консумация.

Благодарение на този проект нашите ученици ще бъдат наясно с екологичните проблеми и ще учат с желание за вариантите за защита на природните ресурси. Интернационална е необходимостта от пестене на енергия, минимално консумиране, рециклиране с цел намаляване на проблемите ни в обществото като отговорни граждани, които приемат за свой дълг да защитават своето материално културно наследство. Докато извършваме дейности по проекта, ще покажем проблемите на околната среда, ползата от рециклирането и спестяването на енергия. Планираме да подготвим среда, в която нашите ученици ще бъдат активно ангажирани с дейности.

Цели на проекта:

  • Да създадем екологично съзнание у хората;
  • Да намалим замърсяването на околната среда в собствената си държава, започвайки от собственото си училище;
  • Да насърчим на рециклирането, повторното използване или даряването на отпадъци;
  • Да осигурим културно взаимодействие, докато извършваме работата си, с нашите партньори по проекта;
  • Да можем да предприемаме мерки за запазване на биоразнообразието;
  • Да подобрим нашите социални и комуникационни умения чрез използване на общ език;
  • Да се намерят методологии, свързани с екологични проблеми в образователния процес.

Планирани проектни дейности:

- Изготвяне на Twinspace, уебсайт, образователна платформа за електронно обучение, където всички партньори са включени във всички дейности, за да направим нашият проект по-ефективен и широко разпространен.

- Споделяне на информация в различни цифрови медии като youtube и google drive. Така ще достигнем до по-широка публика на различни платформи.

- Организиране на събития за разпространение на резултатите от проекта на местно ниво. За да достигнем до по-широка публика, ще използваме социалните медии.

- Създаване на бюлетин, предоставяне на информация на местно радио и вестници.

- Споделяне на резултатите от проекта. Ще организираме интервюта с местния образователен орган, за да оценим тези резултати.

Проект: „Green Solutions In Our Hands For Better Nature“ по програма „Еразъм+“, Ключова дейност 2 „Сътрудничество между организации и институции“, сектор „Училищно образование“ с регистрационен номер 2022-2-BG01-KA210-SCH-000097761

Ръководител: Надка Доковска, директор на 25. ОУ „Д-р Петър Берон“

Координатор: Илияна Илиева, ръководител проекти

Партньори: Литва, Турция

**********************************************************************************

На 26. Септември отбелязваме Европейски ден на езиците. Следвайки плана за действие по проект „Green Solutions In Our Hands For Better Nature“, №2022-2-BG01-KA210-SCH-000097761 в 25.ОУ „Д-р Петър Берон“ ученици от трети и четвърти клас под ръководството на госпожа Меглена Братанова изработиха табло с мини плакати. Децата научиха за големите езикови семейства в Европа, за голямото езиково многообразие и споделиха защо е важно да изучават чужди езици. Запомниха интересни езикови факти, чуха „Здравейте“ на различни европейски езици. Учениците в начален етап се дадоха обещание да изучават нови езици с още по голям ентусиазъм.

Предстои издаването на многоезичен речник като съвместен продукт на всички партньори по проекта.

**********************************************************************************

На 4 октомври отбелязваме Световния ден за защита на животните, дейност свързана с участието ни по проект „Green Solutions In Our Hands For Better Nature“ по програма „Еразъм+“, №2022-2-BG01-KA210-SCH-000097761.

 Вдъхновени от събитието, учениците от прогимназиален етап, под ръководството на г-жа Цветелина Филипова и г-жа Катя Тенекеджиева организираха изложба на тема ,,На животните с любов“. Всички приятели, почитатели и притежатели на домашни любимци се включиха в рисуване на своите домашни любимци или мечтани за такива.

Учениците от 1.в клас заедно с г-жа Мария Аббас изработиха катерици с природни материали.

Този ден е повод да споделим своята обич и уважение към животните като направим нещо специално, с което да почетем тяхната важност в живота ни!

**********************************************************************************

На 16.10.24 г., учениците от 2. б клас в Занимания по интереси заедно с г-жа Миглена Игнатова поставиха началото на поредица от теми свързани с екология, опазване на природата и гражданска отговорност. Учениците си припомниха грижите за стайни растения. Усвоиха нови ключови понятия като: засаждане на растение със семена в саксия, почва, зариване и поливане. Проведоха дискусия колко е важна почвата, какви процеси протичат при компост, важността да се избират екологични начини за повторно използване на растителни отпадъци. Учениците с лекота успяха да направят разлика между семена и луковици. Те правилно посочиха кои зеленчуци се засаждат от семе и кои от луковица. Показаха завиден ентусиазъм и точно спазиха етапите за подготовка и засаждане на семена от цветни репички.

**********************************************************************************

В периода 21.10.2024 – 25.10.2024 се проведе втората мобилност по проект „Green Solutions In Our Hands For Better Nature“.

25. ОУ „Д-р Петър Берон“ беше домакин на срещата на партньорите по проекта. Гости по време на мобилността бяха ученици и учители от Литва и Турция.

Г-жа Невена Серафимова, заместник-директор на 25. ОУ „Д-р Пеътр берон“ приветства и посрещна гостите по стар български обичай – с питка, сол и мед.

Последва представяне на България, нейните традиции и обичаи, чрез които запознахме гостите си със страната, в която са.

Седмицата, посветена на културното многообразие беше изпълнена с много дейности, а именно:

  • Всички участници, разделени на отбори под ръководството на г-жа Катя Тенекеджиева изработиха банери на проекта.
  • Направи се пешеходна обиколка в централните части на гр. София. Г-жа Меглена Братанова показа и разказа на гостите ни всички забележетителности, намиращи се между Софийски университет и Ларгото.
  • Посетиха водна електрическа централа „Бояна“, която тази година навършва 100 години. Това е първата такава централа в България, получила разрешение за строеж. Тя продължава да работи и днес, излъчвайки нулеви въглеродни емисии.

Отразяване на събитието на фейсбук страницата на ВЕЦ Бояна: https://fb.watch/voE8YHFk-G/

  • Изработиха изделия с различни мотиви и български шевици съвместно с г-жа Мария Аббас.
  • Направиха кошчета за разделно събиране изполвайки интересен начин за изработка. За целта облепиха балони с хартия, изчакаха да изсъхне хартията, спукаха балоните и се получиха интересни изделия. След това децата дадоха съвети как да пестим енергия у дома и в училище. Изработиха знаци, които да напомнят на всички как да го правят.
  • Представи се многоезичния речник, изготвен от представителите на трите държави с помощта на Book Creator. Всички заедно се опитаха да произнесат думите на четирите езика – английски, български, литовски и турски.

Линк към многоезичния речник:

https://read.bookcreator.com/4VUnQ2RIGudwzW9vJ3JKWE3299u1/ImpWNYbtQEi3xMRx3xgiAA

  • Партньорите ни по проекта посетиха гр. Пловдив, където разгледаха Стария град, като се спряха в Етнографския музей. Там те се запознахме с живота на българите през Възраждането. Последва посещение на античния театър.

В последния ден на мобилността се взе решения за следващия общ продукт, който ще създадем. Ще бъде написана история за пътешественик, който ще обиколи трите държави, ще се сблъсква с проблеми, които касаят опазването на околната среда и ще предлага идеи за разрешаването им.

Седмицата завърши с  връчване на сертификати на всички участници.

Във дейностите осъществени по време на мобилността достойно ни представиха ученици от 4.а клас: Алена Марушкина, София Петрова, Дарин Димитров и Валентин Толев.

****************************************************************************

16 ноември - Международен ден на толерантността

Учим се да сме добри и да живеем заедно в този свят на многообразие! Под този надслов преминаха част от заниманията на децата от групите по извънкласна дейност „Творци на бъдещето“ – работа с графична програма Canva, като учениците се запознаха по достъпен начин с думата „толерантност“ и добродетели, необходими за изграждане на толерантността като нравствена ценност у децата.

Да сме толерантни, но не само за ден, това си пожелаха децата и техните учители, г-жа Михаела Мариус и г-жа Светлана Андреева. Заедно да се учим на толерантност, уважение и добрина, защото доброто винаги побеждава и ако потърсиш доброто във всеки, ще го намериш и в себе си.

Учениците от 1.в клас проведоха беседа за златните правила на толерантността. Първокласниците ясно разграничиха понятието и обещаха постъпките във всекидневието им да се уповават на тази добродетел.

Те изготвиха табло на толерантността, в което посочиха някои от правилата за толерантност. Изработиха картички с послания, с които зарадваха близки и приятели.

Учениците от 4.а и 4.в клас нарисуваха картички, за да изразят своята съпричастност по темата за търпимостта и многообразието в света, в училище и в класната стая.

Под ръководството на г-жа Катя Тенекеджиева учениците от прогимназиален етап изработиха картички с послания, с които участваха в конкурс на община район „Красно село“  с цел създаване и поддържане на толерантна среда в училище.

*****************************************************************************

Под ръководството на госпожа Миглена Игнатова учениците от 1.в клас продължиха работа по проекти за STEM дейности, базирани на интердисциплинарни връзки между учебните предмети в начален етап.

Децата се запознаха с историята на бобъра Кастор. Той се разхождал по брега на езерото и забелязал, че наоколо има листенца и цветя, които не бил виждал преди. Задухал силен вятър. Пред учениците се постави проблемът как са се появили непознатите листа и цветя. Те използваха найлон, хартия, алуминиево фолио, елда, нахут, кус-кус и други материали от домакинството, за да създадат шушулки и семена. Направиха си изкуствен вятър и приключението започна.

Образователните цели се разгърнаха в няколко аспекта: подобряване на социалните умения, работа в екип, изказване на мнение, търсене и решение на проблеми, творчество. Учениците добиха компетенции в природните науки, защото разбраха как влияе вятърът върху околните предмети. Разшириха знанията си по математика, свързани с измерване на разстояния и тегло. Проучваха и експериментираха с различни материали и на практика решаваха проблеми от областта на технологиите.

Учениците проявяха изследователски дух, смело споделяха предположения, работиха в екип, трупаха практически умения и знания. Обещаха да надградят дейността вкъщи заедно със своите родители.

****************************************************************************

В днешния дигитален свят онлайн безопасността е от решаващо значение, особено за децата. В нашето училище отбелязахме Деня за безопасен интернет с важни дискусии и практически съвети, насочени към сигурността в мрежата. 

В учебните часове, под ръководството на г-жа Михаела Мариус, г-жа Снежана Николова и г-жа Светлана Андреева, заедно с учениците обсъдихме как да разпознаваме онлайн рисковете, как да защитаваме личните си данни и как да се държим отговорно в интернет. Освен това създадохме информационни табла, съдържащи полезни съвети за безопасно сърфиране, разпознаване на фалшиви новини и защита от онлайн тормоз.

Целта на тази инициатива е не само да повишим информираността на децата, но и да насърчим активен диалог между ученици, учители и родители за дигиталната сигурност. Тази важна тема стана още по-достъпна и разбираема за нашите ученици.

Вярваме, че чрез образование и открита комуникация можем заедно да създадем по-безопасна интернет среда за всички!

****************************************************************************

От 23.02.2025 до 28.02.2025 г. се проведе трета мобилност по проект „Green Solutions In Our Hands For Better Nature“, №2022-2-BG01-KA210-SCH-000097761 в гр. Мерсин, Турция. В мобилността участие взеха: София Петрова от 4.а клас, Алена Марушкина от 4а клас, Стефани Грейс Генова от 4.б клас, г-жа Михаела Мариус, учител по информационни технологии и г-жа Меглена Братанова, учител по английкси език.

Седмицата за нашите участници премина неусетно. Дейностите, в които взеха участие бяха:

  • Запознаване с историята на средиземноморския град Мерсин.
  • Представяне на книга, съдържаща историите на робота 3R, който пътешества по света и допринася за опазването на планетата ни чиста.

Книгата е общ продукт, създаден от България, Литва и Турция.

Линк: https://www.storyjumper.com/book/read/176905921/673c021c5c144

  • Посещение на къщата на приказките, където децата играха забавни игри и рисуваха картини върху морски камъчета.
  • Визита в Научния център в гр. Мерсин. Тук участниците научиха как се формира цунами, по какъв начин се използват слънчева и вятърна енергия в града, гледаха демонстрация за измерване на силата на звука, запознаха се с космически изследвания.
  • Посещение на военноморския и археологическия музей, където видяха старинни оръжия, кораби, находки от римско и елинско време, артефакти от различни занаяти и бижута.
  • Гостуване в крайморски резерват, където научиха любопитни факти за пясъчните лилии, средиземноморския тюлен, костенурките карета, дивият рожков и дървото жълъд.
  • Образователната обиколка продължи в музея на пропастите Ад и Рай. Там видяха ждрела, образувани в карстови пещери. В музей на открито посетиха стари елински гробници, селски къщи, древна машина за добиване на зехтин и останки от крепости.
  • Нашите представители посетиха гр. Кападокия, природно старинно място в Централна Турция, където видяха подземните градове, в които са живели хора преди 4000 години. Научиха, че тук може да бъде открит вулканичият камък обсидиан, който е много здрав и остър,както и минерала, чиито находища са единствено в Турция - султанит.
  • В последния ден от гостуването си учениците и учителите на 25.ОУ „Д-р Петър Берон“ разказаха за традицията на Първи март в България и подариха на всички мартеници, които бяха приети с интерес от страна на партньорите.
  • В края на деня учениците направиха хранилки за птици от подръчни материали и ги закачиха на близките дървета.

Посещението в гр. Мерсин завърши с изказване на благодарност към гостоприемните домакини и церемония по връчване на сертификати за участие.

****************************************************************************

На 05.03.2025 г., по покана на г-н Димитър Данчев - доктор в катедра Физиология на растенията, учениците от втори 2.в клас бяха почетни гости в Биологически факултет към Софийски университет „Св. Климент Охридски“.

      Посрещна ни Незабравка Христова, лектор в Исторически факултет на СУ, която разкри тайните при приготвянето на традиционната баница, символиката на използваната посуда и видовете баници според приготвянето и съставките им.

      Децата имаха удоволствието да замесят тесто и да разточат кори, както и да дегустират различни баници.

      Доц. д-р Мирослава Жипонова, Ръководител на катедра Физиология на растенията и докторантите Ана-Мария Неделчева и Десислава Райкова показаха на учениците клуб „Скорец“, където студентите отглеждат и се грижат за редки животни и растения. Малките ученици имаха вълнуваща среща със змията Мария, срамежливата Ежка, интригуващата тарантула и други вълнуващи „обитатели“.

      В кабинета по зоология, доц. д-р Елена Ташева-Терзиева, Ръководител на катедра Зоология и антропология, показа интересни насекоми и други безгръбначни - препарирани и в епруветки. Второкласниците наблюдаваха през микроскоп различни видове насекоми и бактерии.

      Екипът на Биологически факултет с много радост отговори на всички въпроси на малките си гости и събуди у тях любов към биологията.

****************************************************************************

Чистата вода е символ на живот, природен ресурс и наследство, което трябва да пазим.

Във връзка с отбелязването на 22 март – „Световният ден на водата“, учениците от 5.в клас обединиха  своите мисли, действия и усилия свързани с темата ,, Да опазим водата чиста“.

Под ръководството на класния ръководител г-жа Филипова, децата изработиха модели на пречиствателни станции за отпадни води.

Тази инициатива е насочена към повишаването на осведомеността на младите хора относно глобалната водна криза.

На  21 март 2025г. ще отбележим и първия „Световен ден на ледниците“. Честването на тези две значими природни дати ще се обедини в една обща идея за осъзнато, целенасочено и комплексно опазване на водните ресурси на планетата.

****************************************************************************

На 22 април в нашето училище с голямо въодушевление бе отбелязан Денят на Земята – международен празник, посветен на опазването на околната среда и насърчаването на екологично мислене сред младите хора.

Ученици от различни класове се включиха активно в разнообразни инициативи – изработване на рекламни брошури и постери с екопослания, провеждане на беседи, представяне на научни доклади и презентации.

Учениците от 3.а клас заедно засадиха луковици и семена на пролетни цветя в училищната цветна градина и в сандъчета за класната стая. Те изрязаха сухите клонки в градината, окопаха и поляха растенията. Всички бяха мотивирани и ентусиазирани да допринесат за по-красива и зелена планета.

Малките възпитаници от 4. г клас, вдъхновени от своята учителка, споделиха следните искрени обръщения:

„Земята е създадена от Бог. Тя е живот. Да спрем да замърсяваме Земята!“ – Андрей.

„Най- важното е, че планетата Земя ни дава живот. Без нея няма как да съществуваме. Затова нека заедно да помогнем за опазването на нашата планета, защото ние, децата, сме бъдещето на този свят!“ – Калина

„А ние как отвръщаме на Земята? Като създаваме нови и нови неща, затрупваме я и я пълним с отпадъци. Земята не може да се опази сама. Ние трябва да я пазим и да се грижим за нея с любов.“ – Адриана.

 „Трябва да се движим повече пеша или с колело, а не с автомобили. Да използваме повече натурални продукти. Нужно е да пестим ресурсите, които ни дава Земята и да рециклираме отпадъците!” – Богдан.

Учениците от 5.в и 6.а клас посетиха четвъртокласниците заедно със своите преподаватели и всички заедно проведоха беседа на тема “Възстановяване на природата”.

Седмокласниците разнообразиха часовете по физика и астрономия, като представиха научни доклади и презентации, свързани с изследването на космическите отпадъци. А в часовете по география и икономика се обърна специално внимание върху темата за рециклирането и се насърчи чувството за отговорност у децата.

Във фоайето на училището е подредена изложба с рисунки, посветени на природата и нейното опазване. Всяко дете вложи частица от себе си – не само в рисунките и проектите, но и в надеждата, че доброто започва с малките жестове.

Денят на Земята ни припомни нещо важно – всяко дърво, всяка капка вода, всяка птица има значение; когато се грижим за Земята, всъщност се грижим един за друг!